Allt kan hända Bangkok
2010-05-02 / Thailand

Mina senaste dagar i Bangkok har varit.. speciella!

I fredags bestämde Kyle, en kille från Sydafrika, och jag att vi ska gå på Pingpong-show. Och som en skänk från ovan berättar en irländare och en kines att de ska just på en Pingpongshow. Sen kommer två nya zeeländska tjejer och en tysk kille och två polacker. Så en minst sagt internationell skara på nio personer tar två tuk-tuks och släpps av i en gränd där det sitter massa gamla thailändare varav en visar oss in i en lokal. Där var vi tvungna att betala 400 baht, ca 100 kr, för att komma in. Väl inne är en pingpongshow lite av det lustigaste, roligaste, sjukaste jag sett. Kvinnor skjuter bananer, pilar, drar ut rakblad skjuter pingisbollar ur "skötet".

Igår var jag och Kyle på något som måste vara världens största marknad, Chatuchak Weekend Market. Vi tar en taxi dit som faktiskt går sönder. Det slutar med att vi sitter i en liten tuk-tuk.. som drar en bil! Sakta genom Bangkok tar vi oss till marknaden. Marknaden är hur stor som helst och man kunde köpa precis allt, djur, kläder, mat, tyger, skor, prydnader, you name it! Hittade världens skönaste plagg, pyjamasshorts!

Nu ska jag berätta hur det fungerar att åka tuk-tuk i Bangkok. Man kan åka vart man vill för mellan 0-1 kr. Hur kan det vara så billigt? Jo man måste stanna på två ställen, i vårt fall skräddare och juvelerare. Tuk-tukförarna får då bensinkuponger av butikerna för att de tar dit kunder och får butikerna att se bra ut. Så när man stannar på två ställen, verkar intresserad ett tag och sen kommer tillbaka har tuk-tukföraren fått sin kupong och kan åka vidare. Hittils har jag varit hos fem skräddare och en juvelerare :) Kyle och jag har byggt upp en bra story att min "bror" ska gifta sig och jag behöver en kostym. Vi ställer frågor om kvalitet, stoppning, passform och annat man lär sig av de tidigare skräddarnas säljsnack. Vi är riktigt bra på det!

När vi kommer tillbaka tar vi några öl, och återigen samlas folk från hela världen och dricker och har trevligt tillsammans. Vi tar en sväng på Khao San Road, dricker buckets och går till en nattklubb. Det är inte alla som har varit på nattklubb i pyjamasbyxor!

Idag var jag tillsammans med Andy och Claire från England respektive Nya Zeeland på MBK, ett av de största shoppingcentren i Bangkok. Precis i närheten av MBK har "de röda" byggt upp barrikader av bildäck, bambupinnar och taggtråd. Barrikaderna var mer intressanta än shoppingcentret. Vi pratade men en thailändare som berättade att de på morgonen hade slagits i samma område.. men när vi var där var det hur lugnt som helst.





Kommentarer



Joakim

Haha, för schöön! Det måste dock ha varit de mest onödigt spenderade 100 kr i din monetära historia.

2010-05-02 @ 15:09:40
Din kommentar

Namn

URL


Trackback