Åh, en ren t-shirt!
2010-03-01 / Malaysia

Det är drygt en månad sedan jag landade i Kuala Lumpur, ensam, trött och skitnödig knappt 1000 mil hemifrån. Förväntansfull men också nervös. Vad fan har jag gett mig in på?

Nu när jag för länge sedan har passerat "svensson-semestern" på 2 veckor kan jag konstatera att detta har varit bland det roligaste i hela mitt liv. Känslan att gå runt i Kuala Lumpurs hektiska Chinatown eller längs med floden i Singapore med bara skyskarapor framför sig är fantastisk. Att sitta bland bergen i Cameron Highlands och blicka ut över ett fantastiskt landskap eller se en solnedgång i Batu Ferringhi är mäktigt. I och med att varje plats, varje stad, varje tempel är nytt för mig är det lika spännande varje gång. Det här är vad jag gav mig in på!

Så nu sitter jag i lotusställning med min Billabongtröja, fejk såklart, och inser att jag hunit med och upplevt en hel del. Jag har blivit erbjuden modelljobb, hört "Alla som inte dansar är våldtäktsmän" i en lokalbuss, badat i vattenfall, ätit en femrätters för 15 kronor och rökt vattenpipa med en 52-årig tysk och tre malaysiska ungdomar. Detta tillsammans med mycket annat har gjort detta till en fantatisk resa.

Men jag kan både gilla och ogilla backpackerlivet. Det är ett spännande sätt att resa på men jag har inte känt mig helt ren sen jag lämnade hotellet i Kuala Lumpur. Man är alltid lite småsvettig på grund av värmen. För att spara på tvätt använder jag i stort sett aldrig kalsonger dagtid, bara badbyxor. Man sitter utan t-shirt så fort det är möjligt. Man luktar på en t-shirt man använt i 2 dagar och utbrister "Åh, en ren t-shirt!". Finns det papper på toaletten och om duschen är kaklad anses det vara lyxigt. Ska man äta letar man efter ställen med plastmöbler, då kostar det mesta under 10 kronor. Det är ett under att jag inte blivit magsjuk, med tanke på att jag äter i stort sett allt.

Det är inte glamoröst men man bor för 30 kronor natten och har det helt jävla underbart!

Kommentarer



katarina

Vi är så avundsjuka..vi byter gärna bort snön och kylan mot en svettig T-shirt. Men här hemma har vi bokrea och deltävlingar i melodifestivalen, nu fick du väl hemlängtan:)

Kramar från familjen.

2010-03-01 @ 08:50:01
Tobias Boodh

Haha, en WEEN tshirt!!



Skönt att höra att du har det bra!

2010-03-01 @ 08:58:46
Din kommentar

Namn

URL


Trackback