Thaipusam
2010-01-30 / Malaysia

Gick upp tidigt idag för att åka till en hinduisk festival kallad "Thiapusam". Turligt nog hålls den just när jag är här! Jag förstod det som att det är en pilgrimsvandring från ett tempel inne i Kuala Lumpur till ett tempel inuti en grotta kallad Batu Caves utanför staden. Vägarna var i stort sett oframkomliga så jag fick gå sista biten då taxin inte kunde komma längre. Enligt chauffören kommer ungefär 1 miljon besökare varje år.

Folk gick i en kortege upp till grottan. På vägen utfördes många olika ritualer. Vissa män bar så kallade "kavadis". En typ av ställning med gudabilder och utsmyckningar. Andra hade frukt hängandes i krokar på ryggen eller stålpinnar genom kinderna. Det dansades och spelades trummor.













Det var en väldigt speciell upplevelse, helt olik den svenska kulturen. Jag har svårt att förstå varför de firar på just detta sätt men antagligen är det en väldigt gammal tradition. Trots att man inte alls känner någon samhöreighet eller förstår sig på ritualernas känner man ändå atmosfären i det hela och blir uppslukad av stämningen. Jag tog inte så mycket kort då det känns respektlöst på något sätt. Lite svårt att förklara men inte vill man att massa asiater ska stå i altargången under en större högtid i den svenska kyrkan.

Kommentarer



Katarina Nilsson



Vilka bra bilder du tagit! Man undrar om det var männens högtid? Det syntes bara EN kvinna på dina bilder. Undrar vad frukterna på ryggarna symboliserar, kanske hyllning till fruktbarhetens Gud :)



Ha det så bra.

2010-01-30 @ 11:41:30
Din kommentar

Namn

URL


Trackback