Mat och dryck i Malaysia
2010-02-06 / Malaysia

Det är inte förrän nu när jag kom till Batu Ferringhi som jag har ätit av den lokala maten. I KL blev det mycket västerländsk snabbmat. Det enda jag kom fram till då var att Burger King är godare än Donken. Här hemma är det ju tvärtom! Visst fanns det lokala maträtter på små restauranger och stånd lite här och var men på alla dessa ställen luktade det typ.. ruttna räkor. Man blev inte speciellt hungrig när man strosade runt på gatorna.

Här i Batu Ferringhi är det inte likadant. Det ligger små restauranger längs med stranden, med bra utsikt. Det luktar mat! Man blir hungrig när man går förbi. Precis som det ska vara. Fördomen att det bara äts "sickliiing o liiis" är ganska sann. Ris är verkligen vanligt, "white rice" (kokt ris) och "fried rice" serveras verkligen överallt. Ofta tillsammans med "chicken or beef". Nudlar är inte heller ovanligt.

Igårkväll var jag på en "matmarknad". Det är precis som det låter. Massor av bord i mitten och längs med sidorna stånd där det serveras lokal mat, indiskt, kinesiskt och även lite västerlänsk mat som pizza och hamburgare. Det är generellt sett billigt. En redig måltid kostar max 20 kr och det går att hitta rätter för runt 10 kr. Jag åt kyckling med ris och cashewnötter för 16 kr och en vattenmelonjuice för 4 kr. Mätt och belåten. Jag vill tycka att maten är ganska nyttig, med mycket grönsaker. Nu vet jag inte vartifrån grönsakerna och köttet kommer men jag kan tänka mig att det odlas lokalt. Det verkade inte vara burkchampinjoner i min mat i alla fall..

Fruktjuicer och burkläsk kostar 3-5 kronor. Den gamla räven Vanilla Coke sälj fortfarande här! Flaska vatten max 3 kr. Det enda som är dyrare än i Sverige är öl. På Seven Eleven kostar en flaska Heineken ibland uppemot 20 kr. 33cl burkar med den asiatiska ölen "Tiger Beer" kostar 14 kr och är den billigaste vad jag har sett. Anledningen till de dyra priserna är att Malaysia är ett, till största delen, muslimsk land och enligt Islam anses alkohol vara "satans verk", ungefär så.

Kommentarer



Katarina

Bra att du äter nyttigt! Glöm inte kokosnötdrinken på stranden som du längtat efter sedan du började planera resan!

2010-02-06 @ 08:46:04
Nikola

Matmarknaden, eller "fyrkanten" som jag kallar den, är verkligen underbar. Lätt hänt att man beställer in två måltider där.

2010-02-06 @ 09:32:06
Martin Sun.....shine

Nice Jonas när man läser din blogg så lär man sig nåt "Malaysia är ett, till största delen, muslimsk land" :D keep it up så är jag smart när du kommer hem :P

hade gött

2010-02-06 @ 14:36:28
Jonas

Sun...shine, den var bra Martin :)

2010-02-06 @ 14:48:58
Anonym

Hej Jonas! Har delat med mig din information till farfar Börje. Han hälsar till dig och vill att du ska ta hand om dig! Kram, Ulrica

2010-02-07 @ 11:06:52
Din kommentar

Namn

URL


Trackback