Rutinerat Jonas
2010-04-12 / Thailand

Igår tog jag en så kallad songthaew från Suan Mokh som stannade en bit utanför staden Surathani, som i stort sett bara är en passage för folk som ska till öarna Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao. En snubbe kommer fram till mig och erbjuder sig att skjutsa mig in till Surathani för 30 kr. Jag berättar att jag ska till Koh Samui och han säger att han kan släppa av mig hos en bra resebyrå som har biljetter till Koh Samui för "bara" 100 kr.

Jag vet ju direkt att han försöker blåsa mig!

Jag spelar med men säger att det låter lite dyrt men om han skjutsar in mig för 8 kr, istället för 30, så kan jag gå med på det. Han ger mig en hjälm och jag hoppar upp bakom honom med väskan och allt på ryggen. 10 minuter senare släpper han av mig hos resebyrån och han följer med in.

Han vill ju få sin provision!

Jag kommer in till resebyrån och de säger att biljetter till Koh Samui som sagt kostar 100 kr. Jag ger de 8 kronorna till han som skjutsade in mig, går därifrån och går längs med gatan till nästa resebyrå. Se där, här kostar samma biljett bara 50 kronor.

Lite rutinerad är man ju!

Tanken att gå tillbaka och visa min billiga biljett men be att få låna toaletten istället var lockande men jag lät bli..

Det här är inte alls ovanligt i Thailand då alla försöker blåsa dig på pengar och ta sjuka överpriser. Jag blir inte längre förvånad när minibussar stannar en bit utanför staden man ska till men gärna kan skjutsa in mig de sista 5 minuterna bara jag betalar ytterligare hälften av vad jag redan betalat för 4 timmars resande.

Kommentarer



Din kommentar

Namn

URL


Trackback